bicara sufi...

Selasa, 12 Oktober 2010

METAMORFOSIS CINTA- terlalu kasar cara mengajak,? betulkan..


Dengan Nama Allah, Tuhan Sekalian Alam.

Ada seketika hati ini pernah berbisik bertanya, betulkah cara aku nak sampaikan kepada orang? Aku nak ajak orang solat tapi kita ajak cara yang kasar? kita ini dah bagus sangat ke ?? Mengajak orang tapi di dalam hati fikir kita terlalu bagus.

kadangkala kita berdakwah ni boleh dikatakan syok sendiri, bila kita tak kenal dgn mad'u kita.. syok sendiri sebab tak tau persekitaran mereka yg kita dakwah. kadangkala kita rasa bagus sangat, tak jaga hati orang lain. Kata nak nasihat orang, tapi main pakai hentam kromo aje. sebab itu ada yang nak peluk islam tak jadi peluk sebab sikap kita sendiri.Malah orang Islam yang nak berbuat kebaikan sendiri akan terencat niatnya tatkala perbuatan baiknya sendiri dicela dan dimaki saudara semuslim itu sendiri.


contohilah nabi,. dgn sebab kelembutan dakwah baginda, berapa ramai yang telah peluk islam, terpesona dgn indahnya islam. Dgn sifat nabi yang berlembut, memaafkan telah menyelamatkan bumi thoif dari murka allah.Dengan sifat Nabi yang pelembut, hidayah ditemukan dengan seorang yahudi buta yang sering menghina baginda



analog mudah, makan itu wajib sebab ia merupakan hak dan keperluan badan kita,dan kita perlu tunaikan agar dapat memberi kemanfaatan pada diri kita. tapi ada ketika jadi haram ketika ia membawa kemudharatan, marah pun begitu, boleh tapi ada tempat dan batasannya.Begitu jua cara didikan, ada masa dan tempatnya, mengikut keperluan yang bersesuaian jangan memaksa kerana HIDAYAH ITU MILIK ALLAH DAN ALLAH TAKKAN MENGUBAH NASIB KITA MELAINKAN KITA SENDIRI YANG AKAN MENGUBAHNYA. Akan tetapi kita sebagai agen perubahan penggerak agama JANGAN MUDAH PUTUS ASA MENYAMPAIKAN APA YANG TELAH DISURUH, kerana batu yang keras takkan berlubang jika air tak menitis di atasnya setiap hari. Hati jua pasti akan terkesan sekiranya diperdengarkan dengan nasihat berulang kali.
Berusahalah agar Allah memberi hidayah kepadanya, akan tetapi masih mengekalkan adab sebagai seorang pendakwah, bertindaklah mengikut kesesuaian keadaan, masa dan tepat yang bertepatan dengan persekitaran, agar dapat disampaikan kepada seluruh manusia.


ALLAH LEBIH MENGETAHUI SEGALANYA..
Hamba yang fakir..
5.50 pm..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan