Ahad, 17 Oktober 2010

METAMORFOSIS CINTA-Kenikmatan cinta dariNYA..


Setiap kita telah diberi peluang untuk meneguk nikmatNya, di dalam secangkir dunia yang hanya mampu menghilangkan dahaga untuk sementara. sedang disisiNya ada akhirat sedang menanti kunjung tiba hamba bagi menimbang segala amal. Ada syurga utk kenikmatan abadi, ada Neraka utk mereka yang membelit cinta dunia dilehernya.

Ketahuilah untuk beroleh nikmat syurga yang hakiki adalah seumpama melalui satu perjalanan yang dipenuhi onak dan duri. sekali melangkah mampu mencalarkan kaki, mampu mencederakan tubuh, mampu mencarikkan jiwa. Sedang neraka itu satu jalan kenikmatan yang telah disalahgunakan utk nafsu yang menipu. langkah dengan penuh sumbang, walau tahu itu bukan kebenarannya.

Sesungghnya dunia itu neraka bagi mukmin, tetapi syurga kepada kafir. andainya para pencinta dunia mengetahui hal keadaan diakhirat kelak, mereka rela menempuhi jalan penuh kesederhanaan demi menemui Sang Pencinta, andai si mukmin tahu bahawa untuk menuju bertemu allah penuh mehnah ujian, maka tatkala itu hati mereka senantiasa redha waima diri terkorban di atas dunia yang fana...

Dan ketahuilah jua hati yang mati takkan mampu mengecapi rasa hubb pada ILAHI, kerana hati yang telah tercemar dgn mazmumah hanya mampu diubati dengan ubat yang telah diturunkan dalam ayat-ayat cintaNya. Apakah hati yang mati mampu bersinar seumpama lu'lu' dari firdausi? takkan terdapat sekelumit rasa pengabadian pada AlKhaliq JIKA hati nan rawan pada cinta dunia , dan seandainya para hati yang mati ini mengetahui bhw nikmat dunia ini seumpama setitis air dijari yang dicelup ke lautan, maka akan menangislah mereka akn betapa kerdilnya diri....

Ketahuilah jua andainya para mahbub merasakan bertuahnya diri kerana dicinta si pencinta, maka beruntunglah kita kerana kasih dan cintaNYA selalu kita rasakan , kerana rahmtnya jua tiada dikira tiap udara yang dihirup, tidak dikira tiap titisan susu ibu yang mengalir, kerana rahmatNYYA sang binatang menyayangi anaknya, hujan terus turun, sungai terus mengalir.



Sesungguhnya ALLAH lebih mengetahui segalanya.

hamba yang dhaif.
17 Oktober 2010/ 8 malam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan