Isnin, 28 Jun 2010


3 PERSOALAN ASAS MANUSIA…..

Firman Allah Taala:


Adakah manusia itu mengira bahawa dia ditinggalkan begitu sahaja (dijadikan sia-sia dengan tidak mempunyai apa-apa matlamat, tujuan dan perhitungan di sisi Allah S.W.T)” Surah Al-Qiamah:36

Setiap manusia yang dilahirkan di atas bumi ini menghadapi tiga persoalan untuk dicari jawapan. Dari mana dia datang, mengapa dia diciptakan dan ke mana kesudahan manusia. Dan sesugguhnya beruntunglah mereka yang telah menjadikan ISLAM sebagai ad-din atau way of life kerana ketiga-tiga persoalan tersebut telah ALLAH berikan jawapannya kepada kita, sama ada kita sedar atau tidak, telah termaktub jawapan bagi persoalan tersebut di dalam Al-Quranul Karim. So, let’s check this out.

Soalan pertama , iaitu dari mana dia datang telah dijawab oleh ALLAH dalam surah al-HAJ, AYAT 5,

Maksudnya,
“wahai manusia, jika kamu ragu tentang kebangkitan pada hari qiamat, maka (ketahuilah) sesungguhnya kami menjadikan kamu daripada tanah, kemudian daripada setitik mani, kemudian daripada seketul darah,kemudian daripada segumpal daging yang sempurna kejadiaannya dan tidak sempurna kejadiaannya supaya kami terangkan kepada kamu (kekuasaan kami) dan kami letakkan di tempat peranakan (di dalam rahim) apa yang kami kehendaki hingga suatu masa tertentu, kemudian kami keluarkan kamu sebagai anak, kemudian (kami pelihara) hingga kamu sampai tegap teguh dan antara kamu ada yang diwafatkan dan sebahagian daripada kamu dikembalikan kepada usia yang paling lanjut supaya ia tidak tahu apa-apa lagi sesudah tahu.”

Kemudian ALLAH menerangkan lagi dalam surah al-Mukminun, ayat 12 hingga 14 yang bermaksud,

Dan sesungguhnya kami jadikan manusia daripada air yang terasing daripada tanah. Kemudian kami jadika ndaripada setitik mani di tempat ketetapan yang terpelihara. Kemudian kami jadikan mani itu seketul darah, lalu kami jadikan darah itu, segumpal daging. Kemudian daging itu kami jadikan tulang, lalu tulang-tulang itu kami liputi dengan daging. Kemudian kami jadikan dia satu kejadian yang lain sifatnya. Maha suci ALLAH sebaik-baik pencipta.”

ALLAH Menjelaskan lagi dalam surah at-Tariq, ayat 5 hingga 7 yang bermaksud,

Maka cubalah manusia itu melihat daripada apa yang dia dijadikan? Dijadikan dia daripada air yang terpancar yang keluar dari sulbi laki-laki dan tara’ib (tulang dada perempuan).”

Didalam konteks kenapa dia dijadikan di atas muka bumi ini, ALLAH telah menerangkan di dalam surah ad-dzariyat ayat 56,

“dan tidaklah aku jadikan jin dan manusia itu melainkan supaya mereka mengabdikan diri kepadaku.”

Pengabdian berlaku dengan mengenal ALLAH, kasih kepada NYA, tunduk, patuh dan mengikut segala ajaran yang diturunkan kepada manusia. Ajaran itu bertujuan menyempurnakan kehidupan manusia. Ia mengikut kedudukan yang layak yang disediakan buat mereka supaya mereka mencapai kebahagiaan yang sebenar di dunia dan di akhirat.

Pertanyaan yang ketiga, iaitu ke manakah dia akan dikembalikan, diterangkan didalam surah al-Insyiqaq ayat 6,

Wahai manusia, sesungguhnya kamu sudah bekerja dengan beersungguh-sungguh menuju tuhanmu, maka pasti kamu akan menemuinya.”

Allah menerangkan lagi dalam surah al-Rum, ayat 11,

Maksudnya:
Allah mencipta manusia daripada permulaan kemudian mengembalikannya (menghidupkannya) kembali, kemudian kepadanya kamu dikembalikan.”

Allah menjelaskan lagi dalam surah al-Zumar, ayat 7,


Maksudnya,
Kemudian kepada tuhanmu kamu kembali, lalu Dia memberitakan kepadamu apa yang sudah kamu kerjakan.”

Allah menerangkan lagi dalam surah al-Najm, ayat 42

Maksudnya,
Dan hanya kepada tuhanmu kesudahan segala sesuatu.”

Allah berkata lagi di dalam surah al-Alaq,ayat 8,

Maksudnya,
“Sesungguhnya hanya kepada tuhanmu tempat kembalimu.”

Ayat-ayat itu menyatakan, kesudahan manusia itu dikembalikan kepada ALLAH. Mereka akan dihitung dan mendapat balasan atas amalan mereka di dunia. Seterusnya ditentukan tempat yang sewajarnya bagi diri masing-masing. Sesiapa sahaja yang bersih jiwanya dengan iman dan amal soleh, dijanjikan syurga. Manakala kepada sesiapa yang kotor jiwanya dengan kufur dan maksiat, balasannya adalah neraka. Wallahua’lam.

Rabu, 23 Jun 2010

atas nama cinta..


Atas Nama Cinta
Album : Tika Itu
UNIC



Tika mata
Diuji manisnya senyuman
Terpamit rasa menyubur harapan

Dan seketika
Terlontar ke dunia khayalan
Hingga terlupa singkat perjalanan
Tersedar aku dari terlena
Dibuai lembut belaian cinta

Rela aku pendamkan
Impian yang tersimpan
Enggan ku keasyikan
Gusar keindahannya
Merampas rasa cinta
Pada Dia yang lebih sempuna

Bukan mudah
Bernafas dalam jiwa hamba
Dan ku cuba
Menghindarkan pesona maya
Kerna tak upaya ku hadapinya
Andai murka-Nya menghukum leka

Diatas nama cinta
Pada yang selayaknya
Kunafikan yang fana
Moga dalam hitungan
Setiap pengorbanan
Agar disuluh cahaya redha-Nya


Biar sendiri hingga hujung nyawa
Asal tak sepi dari kasih-Nya
Kerna sesungguhnya hakikat cinta
Hanya Dia yang Esa

Saratkan hati ini dengan cinta hakiki
Sehingga ku rasai
Nikmat-Nya
Syurga-Nya
Cinta-Nya

*lirik yang benar-benar menyentuh perasaan. kenapa? kerana perlunya cintakan SANG PENCIPTA YANG AGUNG. Walau diri sepi hingga hujung nyawa, tapi jangan sepi dari kasih PENCIPTA. sesungguhnya YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG tidak akan mempersia-siakan hambaNYA.
Sebenarnya bila menyebut persoalan cinta ini memang susah. Maaf, saya bukan pakar dalam bab ini, tapi untuk memulakan sebuah cinta, perlu kita mencintai ALLAH DAN RASULNYA TERLEBIH DAHULU sebelum cinta kpd manusia.

قُلۡ إِن كُنتُمۡ تُحِبُّونَ ٱللَّهَ فَٱتَّبِعُونِى يُحۡبِبۡكُمُ ٱللَّهُ وَيَغۡفِرۡ لَكُمۡ ذُنُوبَكُمۡ‌ۗ وَٱللَّهُ غَفُورٌ۬ رَّحِيمٌ۬


Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. surah AL-IMRAN AYAT 31.

Nah,ituyang ALLAH janjikan andainya benar kita mengasihi DIA YANG MAHA AGUNG. Sedang ramai manusia tertipu dengan dunia, ALLAH MEMBERI PELUANG, menjanjikan sebuah kebahagiaan didunia dan di akhirat.Bahagia dengan ketenangan didunia, bahagia dengan syurga di akhirat kelak.Itulah janji SANG PENCINTA AGUNG. WALLAHUA'LAM.

Selasa, 22 Jun 2010

tiga remaja yang sengal pulak...

Di sebuah kampung ada 3 org remaja yg suka lepak. Sorang tu nama dia Ali,
sorang tu Budin dan sorang lagi Ciko. Aktiviti seharian depa ni menybbkan tok imam x senang duduk. Pd satu hari tok imam tu dtg dg
niat nak tarbiyah depa ni.

Maka berlakulah bbrp insiden cabar-mencabar.
Tok imam tu cabar si mangkuk 3 ekor tu ke surau waktu Maghrib nnt.

Si Alipun berkata, "Tok imam ingat kami ni jahil sangat ke? Takpa, nnt kami buktikan yg kami bkn la jahil sgt spt yg disangkakan" .

Maka apb hampir masuk waktu Maghrib pegilah malaun 3 ekor tu kesurau.

Tok imam pun suruh Ali azan. Tanpa berlengah terus je Ali azan,
"Allah Ta'ala... Allah Ta'ala..." Dg segera tok imam merampas mikrofon drp Ali & menyuruh tok bilal azan semula. Terselah kejahilan Ali.

Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat
takbiratul ihram. Tok imam pun satu hal, angkat sekali x khusyuk, angkat 2x pun x khusyuk jgk lg..

Masuk je kali ketiga, Budin panggil tok imam. "Tok, tok duduk kat belakang, biar saya jadi imam." Tok imam punundur le ke belakang.

Budin pun angkat le takbiratul ihram. "Allahu akbar!" Maka para
makmum pun ikut angkat takbiratul ihram & memulakan solat. Tiba2 je si Budin ni pusing ke belakang dan berkata, "Aa, tengok! Sekali jee tokkkk!!"

Lalu batallah solat Budin. Yg lain2 pun ikut berenti sambil ketawaterbhk2.

Tok imam pun mintak pulak si Ciko jadi imam. Si Ciko pun terus ke
depan jadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai le habis
sembahyang. Siap dg wirid2nya sekali. Punyalah respek tok imam kat si Ciko niii...

Lepas solat, tok imam pun puji-memuji leee si Ciko ni... Tapi dgn
bongkaknye si Ciko berkata, "He hee, itu belum ambil wuduk lagi tu.Kalau tak, lagi dassat aku semayang. He heee..."

Tok imam pun terkedu & terpana ....

*tuntutlah ilmu oiii.. kalau tak jadilah macam orang kat atas ni..hahaah

menantu luar biasa....

Mamat ni amat lah tergila-gilakan Minah anak Pak Haji Dollah. Minah nie boleh lah tahan cun nya. Mamat ni pun tak kalah lah kacaknya. Ngurat-punya-ngurat tersangkutlah dua hati ini. Pak Haji Dollah bukanlah jenis yang memilih sangat orangnya, tambahan pulak si Mamat ini pandai berlakon, depan Pak Haji Dollah dia bukan main warak lagi, berkopiah dikepala. Selepas ditetapkan hari kahwinnya, maka lancar je jawab nikahnya si Mamat tadi. Biasalah malamnya agak lewat sikit keluarga Haji Dollah masuk tidurnya pasal dok berkemas rumah lepas kenduri siangnya. Pasangan Mamat dan Minah pun lewat jugak lah masuk tidurnya.

Selepas semuanya selesai dan semuanya nyenyak tidurnya, pagi besoknya Pak Haji Dollah pun mengejutkan semua isi rumah untuk solat subuh. Semua isi rumah pun bangun dan si Mamat dan Minah pun bangun mandi dan bersiap untuk mendirikan solat subuh. Tapi dek kerana lewat bangun, Si Mamat tak sempat bersolat jemaah dengan Pak Haji Dollah. Walaupun telah dikejutkan awal oleh isterinya Minah.

Maka, Pak Haji Dollah pun suruhlah menantunya tu solat sendirian ketika ahli keluarga lainnya sedang berwirid. Si Mamat pun qamat dan dirikanlah solat subuhnya. Selepas selesai solatnya dan memberi salam. Pak Haji Dollah pun menegur menantunya Si Mamat tadi, "Hai Mat kenapa solat subuh tiga rakaat?" lantas Si Mamat Jawab "eh.. ia ke? tiga rakaat? rasa-rasanya dah cukup empat rakaat tadi..."

Masya Allah॥ mengucap panjang Pak Haji Dollah। Si Minah tersenyum sipu malu dengan gelagat suaminya. Sahla si Mamat ni tak pernah sembahyang subuh! Kantoi..

Isnin, 21 Jun 2010

sesuatu antara waktu..

ada sekalian masa yang telah berlalu pergi, ada sekalian masa yang akan kita tempuhi.
tak mengapa,yang berlalu biarkan terus berlalu, seumpama air yang mengalir pergi, sedang apa yang ada dihadapan kita merupakan perkara yang harus kita tempuhi. Jadikan hari ini lebih baik dari semalam, sedang esolk lagi baik dari hari ini..